Ur királyi játéka

Egy kis történelem
A huszadik század elején egy brit régész, Sir Leonard Woolley ásatásokat vezetett Ur városa közelében. A játék Ur városának maradványai alól, pontosabban az uralkodói sírok egyikéből került elő. Innen származik a név is, amit megtalálója adott neki: The Royal Game of Ur.

A legrégebbi ismert társasjáték
A megtalált játék keletkezési idejét i.e. 2600-ra teszik. Ezzel ez a ma ismert (és a szabályait szinte teljes egészében megfejtett) legrégebbi táblás társasjáték. Ugyan a Senet, az egyiptomi táblás játék régebbi (i.e. 3000-3500 körüli), viszont annak a szabályát alig sikerült rekonstruálni.
A játék otthon is elkészíthető, megrajzolható, készen azonban körülményes beszerezni. Ha otthon akarod kipróbálni, a táblát meg tudod rajzolni egy a4-es lapra, a korongok akár gombokkal is helyettesíthetőek. A tetraéder már nehezebb ügy: négy egyforma pénzérmével tudod helyettesíteni, ahol mondjuk a fej minősül értékes dobásnak, és az egy dobásban kijött fejek számát lépitek le.
Amennyiben elkészíted otthon a játékot, de a tetraédert szeretnéd hozzá megvásárolni, nézz körül a webshopban!
Ismerkedjünk meg ezzzel a játékkal!

Alapszabályok
Több szabállyal is találkoztam már, de az alapok mindenhol ugyanazok: két játékos játszik, mindenkinek van bizonyos számú korongja, és mindkét játékos feladata, hogy korongjait a tábla egyik részéről a másikra juttassa, azaz kiléptesse. Ehhez tetraéderek, azaz háromszög alapú "dobókockák" segítenek. Ezekkel egyszerre dobunk.
Egy korongot csak egyes értékű dobással rakhatunk a kezdő mezőre. Egyes érték dobása esetén újra dobhatunk. Minden egyéb esetben annyit lépünk, amennyit dobtunk. Ha valamely okból nem tudunk lépni (akár nincs fenn korongunk), akkor a másik játékos következik. Egyszerre mindig csak egy korongunkkal léphetünk.
Én most azt a szabályt osztom meg veletek, ahol a játékosok hét koronggal rendelkeznek és négy tetraéderrel dobnak.
A képen az indulási mező látható, itt mindkét játékos belépett a táblára.

Háromszög alapú hasáb
Számomra a legizgalmasabb négy tetraéderrel játszani. Mindegyik tetraéder két-két sarka jelölt, ezek jelentik az értékeket. Dobás alkalmával a négy háromszöggel egyszerre dobunk, és annyit léphetünk, amennyi jelölt sarok felfelé néz. Tehát dobhatunk nullát, de akár négyet is.

Korongok
A játéktáblán mindkét játékos azonos irányba, de ellentétes oldalról indul. A játékban leüthetjük az ellenfél koronját egy pontos dobással, ez esetben a korongot levesszük a tábláról. A levett korong az ellenfelünk többi, játéktáblára még fel nem rakott korongja közé kerül.
A rózsák kivételével egy korong csak egy mezőn állhat, és a saját, illetve az ellenfél korongjait át tudjuk ugrani.
Berajzoltam a zöld és piros játékos kezdőpontját, haladási irányát és azt a mezőt is mutatja a nyíl, ahol a játékosok kiléphetnek.

Szimbólumok
A táblán látható szimbólumoknak - a játékmenet tekintetében - nincs jelentésük, bár ismerek olyan szabályt is, ahol az öt pöttyös mezőn megváltozik a játék. Az én játékom korongjain lévő pöttyök csak díszítések, de ha valaki szeretne "pöttyös" játékkal probálkozni, erre is kínálunk lehetőséget, az interneten számos játékszabály fellelhető.

Rózsák háborúja
A táblán található öt rózsán védve vagyunk az ellenfél ütéseivel szemben. A rózsákon több korong is állhat egyszerre, akár egy, vagy akár két játékos korongjai is. A tábla többi pontján mindig csak egy korong állhat. A játékban minden játékos csak a megadott irányban haladhat, illetve új korongot csak egyes értékű dobással szabad a táblára tenni.

Lépéskényszer
Fontos szabály, hogy a célba érkező korongokat csak pontos dobással tudjuk kijuttatni. Ha ez nem lehetséges, akkor a játékosnak másik bábuval kell lépnie. Ha nem tud másik bábuval lépni, akkor köre véget ér, a másik játékos következik. Ugyanez történik, ha valaki nullát dob. A képen látható állásban pirosnak pont egyet, míg zöldnek kettőt kell(ene) dobnia korongjaik kiléptetéséhez.

Királyok játéka
A szabályok egyszerűek, könnyű megtanulni. Túl sok kellék sem kell a játékhoz. Mindezekkel együtt egy izgalmas, és taktikázásra alkalmat adó játék a The Royal Game of Ur. További érdekességeket a British Museum oldalán találtok. Kellemes szórakozást kívánok!
Szellemi tulajdon
Az oldalon szereplő arculat és tartalmak - ide értve különösen a saját tervezésű játékokat, azok neveit, játékszabályát, grafikai elemeit és fotóit - a TOMIGÉM védjegy, azaz Horkai Tamás szerzői jogok által védett munkái, ezért tilos azok bármilyen felhasználása, vagy engedély nélküli másolása, és a polgári törvénykönyvben illetve a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényben meghatározott jogkövetkezmények érvényesítését vonja maga után!